حوزه ریاست موسسه رازی ظرفیت تبدیل به مركز وفاق ملی بیولوژیك كشور را دارد
جمعه, 15 تير 1403

  • ساعت : ۱۱:۰۴
  • تاريخ :
     ۱۴۰۳/۰۳/۲۷ 
موسسه رازی ظرفیت تبدیل به مركز وفاق ملی بیولوژیك كشور را دارد
رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با بیان اینکه باید موسسه رازی به مرکز وفاق ملی بیولوژیک کشور تبدیل شود، گفت: تلاش ما در مباحث فناورانه، تبدیل علوم دانشگاهی به فناوری، محصول و تجاری سازی است تا با تولید ثروت ملی، اقتدار آفرینی کرده و چالش های عمده کشور را برطرف کند.

به گزارش روابط عمومی سازمان تات به نقل از موسسه رازی، سید مجتبی خیام نکویی در سومین پیش نشست صدمین سالگرد تاسیس موسسه رازی که با حضور مسئولان، اساتید و پیشکسوتان و دامپزشکان در سالن استاد داوری اردکانی فرهنگستان علوم تهران برگزار شد، با اشاره به اینکه این فرآیند به ابتکار رهبر معظم انقلاب در سال 1388 و تشکیل معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری تکمیل شد، افزود: موسسه رازی در ۱۰۰ سال گذشته تولید علم، تبدیل علم به فناوری، تبدیل فناوری به محصول و فرایند تجاری را در خود جمع کرده که این به معنای مجموع کردن یک زنجیره کامل برای رفع نیازهای کشور در یک موسسه است.

معاون وزیر جهادکشاورزی خاطرنشان کرد:  10 سال پس از تشکیل موسسه رازی، دانشکده دامپزشکی در دانشگاه تهران ایجاد شد که مهمترین رسالت آن تربیت نیروی انسانی توانمند برای پاسخگویی به نیازهای 90 سال گذشته بود، هرچند رازی در این مدت نیز نقش آموزش و تربیت نیروی انسانی را هم ایفا می کرد.

وی افزود: مجموعه ای خارجی به دعوت معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری نسبت به ثبت و ضبط سوابق فناوری های نوین در جمهوری اسلامی اقدام کرد که بر اساس مستندات موجود سابقه فناوری علمی یا بیوتکنولوژی را در ایران، 100 سال اعلام شد که نقطه مرکزی آن موسسه رازی است.
خیام نکویی با اشاره با این که در حال حاضر از  ۲۱ موسسه زیر مجموعه سازمان تات و ۳۵ مرکز استانی، موسسه رازی تنها موسسه تحقیق و تولید در این حوزه است، گفت: اگر الگوی موسسه رازی در بسیاری حوزه‌های دیگر اجرا می‌شد، امروز حجم بالای علم‌های تولید و دپو شده، تبدیل به فناوری و ثروت شده بودند.
رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: موسسه رازی دارای نشریه ای علمی به نام آرشیو رازی است که به عنوان نشریه بین المللی دارای بیش از 7 دهه سابقه انتشار است و این نشان از حرکت موسسه رازی در مرز تولید علم است که آخرین یافته ها بلافاصله تبدیل به فناوری، تولید محصول و تجاری سازی می شود.

وی ادامه داد: علت اهمیت و احساس نیاز به فعالیت موسسه رازی در دهه های مختلف و تمامی دولت ها، چالش سلامت انسان و دام است که به عنوان یک مجموعه به هم پیوسته جزو اولویت های همه دولت ها بوده است.

خیام نکویی گفت: پیوند سلامت انسان و دام و بیماری های مشترک موضوع مهمی است که نشان می دهد نقش موسسه رازی در کشور به درستی تعیین شده و جایگاهی بسیار مهم و حیاتی دارد.

رئیس سازمان تات خاطرنشان کرد: در حال حاضر در آستانه سده دوم فعالیت این موسسه، دانشگاه‌ها وارد نسل ۳ و ۴ دوران فعالیت خود شده اند؛ به این معنی که کارآفرین هستند و به سمت حل چالش‌های اولویت‌دار سوق پیدا می‌کنند. به نظر می‌رسد در این مقطع تاریخی و در سده دوم فعالیت موسسه رازی نقش این موسسه باید متناسب با نیاز روز جامعه تغییر کند و به عنوان یک موسسه حاکمیتی تبدیل به مرکز وفاق ملی بیولوژیک در کشور شود. با این نگاه، نقش دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان تغییر کرده، که این نیاز به یک تقسیم کار ملی دارد.
وی خاطرنشان کرد: عمده‌ترین انتظار ما این است که دانش‌های فنی که قابلیت تجاری سازی دارند با حمایت موسسه رازی در قالب شرکت‌های دانش بنیان بخش خصوصی، تبدیل به محصول و وارد بازار شوند. این بازار باید نه به وسعت مرزهای کشور، بلکه باید به وسعت منطقه و تمام دنیا باشد.

خیام نکویی با اشاره به اینکه ظرفیت فارغ التحصیلان و اعضای هیئت علمی فراتر از پاسخ به نیازهای کشور است، خاطرنشان کرد: از این رو برنامه ما در آینده باید در مرحله اول فروش محصول و در مرحله دوم صادرات دانش فنی و ایجاد ارزش افزوده و در ادامه، پاسخگویی به چالش‌های تخصصی سایر کشورها باشد.

رئیس موسسه تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با تاکید بر تاثیرات شگرف فن آوری های نوین بیان کرد:  اگر ما استفاده ۹۶ میلیارد متر مکعب آب در بخش کشاورزی را به کمتر از ۸۰ میلیارد متر مکعب کاهش داده و ۲۵ میلیون تن تولید محصولات کشاورزی را به ۱۳۲ میلیون تن افزایش داده‌ایم، به دلیل استفاده از فناوری‌های نوین است.

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها