حوزه ریاست تحقق در بهره‌وری در تولید گندم
جمعه, 15 تير 1403

  • ساعت : ۰۹:۰۹
  • تاريخ :
     ۱۴۰۳/۰۴/۰۳ 
تحقق در بهره‌وری در تولید گندم
معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: در تولید گندم در سال نخست دولت سیزدهم سه میلیون و در سال دوم ۶ میلیون تن افزایش تولید به ثبت رسید و امیدواریم که این نرخ رشد در سال جاری نیز حفظ شود و در تلاشیم تراز تجاری کشاورزی را از منفی به مثبت برسانیم.

به گزارش روابط عمومی سازمان  تات ، سید مجتبی خیام نکویی در گفتگو با فصلنامه سازمان ملی بهره‌وری ایران افزود: مهم‌ترین عامل تعیین‌کننده در حوزه کشاورزی، آب است، به طوری که هر قدر بتوانیم میزان آب‌بری کمتری داشته باشیم، به معنای بهره‌وری بیشتر است.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: عمده واردات بخش کشاورزی در حوزه خوراک دام و طیور است، اما این قابلیت وجود دارد که با استفاده از علوفه‌های کم‌آب بر وابستگی به واردات را کاهش دهیم.

وی افزود: در سه سال گذشته توانستیم بهره‌وری را معنا کنیم و به حدود 13/5 میلیون تن تولید گندم  برسیم که ۱۲ میلیون تن آن برای مصارفی همچون نان و 1/5 میلیون تن نیز برای مصارف خوراکی و شیرینی استفاده می‌شود.

خیام نکوئی ادامه ‌داد: در حوزه روغن خودکفا نیستیم و ۹۰ درصد این محصول را وارد می‌کنیم. البته در برنامه هفتم ذکر شده که باید واردات این محصول را به صفر برسانیم، با این حال با بهره‌وری می‌توانیم ۳۰ درصد این محصول را خودمان تولید کنیم.

اولویت‌های خودکفایی در بخش کشاورزی

وی ادامه‌داد: در دولت سیزدهم خودکفایی در تولید گندم، جو، پنبه، شکر و برنج در اولویت است که با بهره‌وری در بخش کشاورزی می‌توانیم امنیت غذایی ایجاد کنیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: طی دو سال گذشته توجه به الگوی کشت را ابتدا در محصولات زراعی شروع کردیم و سپس به محصولات باغی در سال جاری توسعه دادیم؛ البته چیزی حدود ۹۰ میلیون تن از ۱۳۲ میلیون تن محصولات زراعی است که اگر امر بهره‌‌وری اتفاق بیفتد خودکفایی مدنظر سهل‌الوصول‌تر خواهد بود و می‌توانیم طبق برنامه هفتم به ۹۰ درصد خودکفایی برسیم.

 

خیام نکوئی ادامه‌ داد: در کنار توجه به برنامه هفتم توسعه باید به سند امنیت غذایی نیز توجه کنیم و در آینده نزدیک طبق رهنمودهای رئیس‌جمهور شهید با همان قدرت به راه‌مان ادامه بدهیم.

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها